Meer resultaat en groei met "Techniek-Marketing"

Bedrijven die investeren in marketing en optimaal met hun klanten omgaan halen aanmerkelijk betere resultaten. Het is overduidelijk  dat marketing meer en meer een essentieel aandachtsveld wordt voor techniek-ondernemingen maar hoe zit het met de beoogde meerwaarde en betere resultaten en hoe meet je dat?

Met behulp van rekenmodellen en realistische groeiscenario's kan getoetst worden of een marketinginvestering voldoet aan de bedrijfsnormen en past binnen de beschikbare investeringsruimte. Andersom en vervolgens kan bij een beperkt beschikbare investeringsruimte de maximale extra opbrengst bepaald worden.

Om te kunnen concurreren moet er een overtuigend concurrentievoordeel zijn en dit kan bereikt worden door o.a. aan een of meerdere van de volgende deelgebieden te werken:

  • waardevermeerdering door te werken aan de profilering¬†voor een sterke onderneming bij¬†overname of het verbeteren van de reputatie.
  • het cre√ęren van sterke merken (= margeverbetering)
  • cultuur scheppen voor product- en business ontwikkeling (= groei)
  • verbetering operationele prestaties (= laagste kosten)
  • meer stabiele cash-flow (= goedkopere financiering = laagste kosten)
  • voorspelbaarheid van veranderingen in de markt en bij afnemers maakt uw bedrijf weerbaarder en elastischer bij snel toenemende vraag
  • klantstrategie wordt mogelijk voor:
    • acquisitie (nieuwe en meer winstgevende klanten)
    • behoud (beter inspelen op klanten zodat ze winstgevender worden)
    • afstoten (afscheid nemen van klanten die niet meer kunnen bijdragen aan de winst)
  • concurrentiestrategie wordt mogelijk voor:
    • beste prijs of
    • beste organisatie of
    • beste totaaloplossing